miércoles, 28 de octubre de 2009

Morrinaba (1)


Trenta años no son náa. Tres décadas se van nuna alendáa, nun sospirar. Esu cudó l`hombri enanque najaba l`autovía y enfilaba`l caminu rial por un tresechu, qu`aguañu, cambeó n`abondu pola costrución de naves d`empresas y aparcaeros pa cambionis y tresportis. Cuandu allegó a la cabeza del valle, arreconoció`l pueblu, peru estaba cambeáu. Una parte del pueblu está mangullía por esu que dicimos "moernidá" y qu`anda en daondes, al simen d`un andanciu qu`ataca a los pueblos y a las gentis tamién.

Siguió con despaciu pola carretera qu`espenzaba a subir. Hezo esti tresechu duranti ochu años, va trenta años. Dendi Cabezón de la Sal subía de lunis a viernis con aquel Simca marrón qu`era de los pocos cochis que subían al pueblu. Abora, quizáes polas obras d`arranchu, quizáes pola desperencia guiando, la carretera paecía tener mas seguranza. Encontóo, áinas tinía tránsitu.

El pueblu está nun altu, a meya varga de la sierra del Escudu, ena cara del cierzu. Hai dellos barrios, peru no están lueños. El ñudu del pueblu sigui egual, ensín cambeos de jorma peru conas casas arrancháas y las cortes convirtías en viviendas de fin de seimana. Nel centru, al pintís d`un miraor, las escuelas. Agüañu son un albergue, de güena visual, con capacidá y güenos servicios pa la genti de la capital, de las capitalis. Los críos del pueblu, una mozauca, marchan a la escuela del valle nun autobus y güelvin pola tarduca. Comin allí, juegan allí, estudian allí. Los lunis, los martis, los miérculis, los juevis, los viernis. Seimana trés seimana, mes a mes.

L`hombri aparcó a petu la escuela. Quedóse, y vióse almirando l`edificiu de dos altores con ventanalis. Siguía egual, eno basal. Averóse a la puerta y leyó las condicionis del albergue, los requilindorios y papelis del Gobiernu de Cantabria. Dió una güelta alredor del moriu, y espenzó a sentir un burbur de grijos d`escolantis, un ecu familiar. Aparó mirando las piedras del Castru y sintió tol golpazu del tiempu. Era pa ver a críos y crías jugando nel recreu enti las piedras milenarias que surdían a la vera del colegiu. Carreras p`acá y acullá, juegos del guá, el culí, la goma, etc. Ya no era un burbur, era un labarientu desdáu nel su magín. Acanzóse de las mañanas frías d`iviernu, del retinglar del pieslle nel astragal, del rezar enantis de la clas, del saludu de güenos días, de las caras, del ropal, del calzáu, de l`agolor a sudu, a corte, a ganáu, a leña ulsáu. Al simen del jumu, estas alcordanzas caldas y prestosas del pasáu marcharin, comu despantáas por una entruga.

-¿Don Antonio? Es usté don Antonio ¿no?

L`hombri s`arrecató desintoriáu, tratando de se jacer al presenti. Hezo un viecu y acaldó bien las antiparras.

-Sí, usté es don Antonio, el maestru ¿verdá?- dijo una mojer d`unos cincuenta años.

-Sí, efetivamenti soi don Antonio. Acabo d`allegar al pueblu trés trenta años de dejar esta escuela- retrucó sorpriendíu pola entruga y por ser conocíu depués de tanta tiempu.


Siguirá...

3 comentarios:

  1. MU GÜENU...ME JAZ ALCORDAMI D'UN PRESONAJI DE
    MANUEL LLANU:
    "Don José María tien costumbri de lier libros
    y papelis a la güena genti,sentaú nuna lastra,
    debaju d'un nogal...Diyas y diyas pasando y repasando juellas.Zuna extraña eno anodinu del
    pueblu.Angunas vegáas náa más que sentianle las
    quimas del nogal,los morrillos,los cucurrutus.Nu importabali esta solidez.Dimpués iban allegando los hombris, alentamenti, entarajilando un pitillu nuna juella de maiz. Unos siguian cona bulra,jaciendo esparajismos cona capeza u tocando un chiflu o un pitu envisible u risandose comu se risarien los tasugos y los raposos.Piru la mayoria ascuchaba
    con atentura,averandose más y más al cojorcu que servía de escañu al hidalgu.
    Cuandu se piesllaba'l libru,era comu si se bajasi la tapa d'un pianu eno más delijiosu de la sonata... ".
    -A.C.-

    ResponderEliminar
  2. ¿De qué novela u testu se trata? No lo conozo.
    Un saludu
    Gandra

    ResponderEliminar
  3. ESTA EN "MONTEAZOR",pp.766-768.
    Tamién vien atropau nel libru:"La rialidá regional al traviés d'un códigu de valoris:La obra leteraria de Manuel Llanu ".pp.171.
    (Bárbara Heinsch.1998).Es un trebaju manificu que tienes de lier.
    ¡AINA! -A.C.-

    ResponderEliminar